Ai crezut ca insomnia inseamna nesomn? Neputinta de a dormi? Inseamna mult mai mult decat atat. Hai sa vezi de cate feluri e asa incat sa-ti poti recunoaste propria problema care-ti cauzeaza insomnia. Nu crezi ca suferi de insomnie? Majoritatea adultilor manifesta o forma mai usoara sau mai pronuntata de insomnie. Nu trebuie decat sa fii sincer cu tine insuti.

  1. Insomnia generala. Aceasta este forma cea mai cunoscuta. Presupune sa nu poti dormi, sa adormi greu, sa te trezesti des. Se defineste ca avand un somn de proasta calitate, neodihnitor. Daca te recunosti mai mult sau mai putin in aceste simptome e necesar sa consulti un specialist. Incepe cu medicul de familie, care va stii ce sa faca in privinta ta.
  2. Insomnia de adaptare. Cateodata stresul este cel care te tine treaz. Poate fi vorba de un lucru rau care iti provoaca neliniste dar si de un lucru bun. Ciudat nu? Esti promovat la serviciu si nu mai poti dormi noaptea! Dar se intampla si asa. Tot la acest capitol se pot include si dificultati legate de somn ale celor care calatoresc mult si sufera din cauza ajustarilor orare. Acest tip de insomnie are un motiv precis si inceteaza atunci cand si cauza ei inceteaza. E important insa ca insomnia sa nu dureze pe o perioada lunga de timp.
  3. Insomnia comportamentala la copii. Ti s-a intamplat si tie sa tragi de copii sa mearga la culcare la o ora anume? Ei bine, e greu la inceput pana ii inveti un obicei sanatos. Pe parcurs ei vor invata sa doarma bine, odihnitor si sanatos. Dar daca nu au un program anume de somn, daca parintele sau tutorele nu impune niste reguli, copiii pot ramane treji toata noaptea. Lucru foarte daunator. Orice varsta ar avea, e important sa aiba o ora stabilita pentru mers la culcare de la care sa nu va abateti decat in situatii foarte serioase.
  4. Insomnia idiopatica. Iata o forma grava de insomnie care debuteaza in copilarie, de la stadiul de bebelus, si dureaza pe tot parcursul vietii. Orice cauza care ar explica aceasta problema serioasa de somn este eliminata. Si totusi, NU se gaseste o explicatie.
  5. Insomnia datorata unor substante. Cunoasteti situatia: cine consuma cafea,  alcool, anumite alimente si ia anumite medicamente in mod cert nu va avea un somn linistit. Daca primele trei pot fi relativ usor controlate, ultima devine problematica. Ce faci daca medicul ti-a recomandat anumite medicamente pe care trebuie sa le iei seara si care iti provoaca insomnie? Daca in cateva zile nu te poti adapta la ele, trebuie sa ceri schimbarea tratamentului.


Vom continua in curand sa enumeram si alte tipuri de insomnie. Pana una alta, daca te recunosti in cele  de mai sus, nu mai amana. Cere ajutor! Doar vrei sa dormi bine, nu-i asa? O noapte alba sau in care nu te-ai odihnit cum trebuie iti va ruina si ziua urmatoare. Si chiar nu vrei asa ceva.

Light image created by Freepik