Desi stim cat de raspandita e anxietatea si cat e de daunatoare, uneori ne-o declansam noi insine, pentru ca inca nu ne cunoastem asa cum ar trebui. Daca esti trecut de varsta tineretii ar trebui sa stii care este starea ta de sanatate, ce trebuie sa consumi si ce nu, cum poti sa indepartezi lucrurile daunatoare din viata ta. Daca pana acum nu te-ai gandit asa la aceste lucruri, nu e prea tarziu sa incepi sa o faci de acum inainte. Uite cateva repere.

  • Problemele de sanatate fizica. De obicei cand nu te simti bine, fie ca e vorba de o raceala banala fie de o boala serioasa, ajungi foarte usor anxios. Tocmai de asta, e bine sa ai grija de sanatatea ta si sa mergi la medic de la primele semne ca ceva nu-i in regula. Nu trebuie sa exagerezi, dar merita sa fii atent la sanatatea ta.
  • Medicatii recomandate pentru diverse situatii. Uneori medicii iti recomanda un tratament pentru o problema si acesta ajunge sa-ti declanseze alta problema sau sa accentueze o problema care pana atunci avea doar o forma usoara. Daca sesizezi ca nu te impaci bine cu vreun tratament, cere-i medicului sa ti-l schimbe. Sigur se gasesc solutii pe care sa le suporti mai usor si care sa nu te impinga la anxietate.
  • Cofeina. Am mai spus si cu alte ocazii ca aceasta nu e nici macar tolerata in caz de anxietate. Dar daca anxiosul a consumat cafea toata viata e clar ca ii vine greu sa se lase asa dintr-o data. Are nevoie de timp pentru a digera schimbarea si pentru a-si gasi consolarea in altceva. Sper doar sa nu schimbe o dependenta cu alta dependenta. Adica, sa nu se inlocuieasca obisnuita cafea cu nes sau energizante/stimulante. Vor avea acelasi efect. Dar se pot folosi ceaiuri (si gama e foarte variata) si sucuri de fructe & legume proaspete.
  • Obiceiul saritului peste mese. Poate ca nu-ti dai seama cat de daunator este obiceiul acesta. Daca ti se intampla o data pe an, nu e grav. Dar daca o patesti de 5 ori pe saptamana, inseamna ca organismul tau este in stare de alerta – crede ca-l infometezi. Si la prima masa pe care o vei servi totul se va depune ca… rezerva strategica. Din cauza asta vei fi stimulat sa tot mananci. Fii consecvent cu mesele si vei avea o digestie buna. Iar anxietatea nu se va mai lipi de tine.
  • Gandirea negativa. Uite alt lucru foarte daunator pentru fiecare om in parte, mai mult sau mai putin anxios. Cand incepi sa-ti spui ca nimic din jurul tau nu e cum ar trebui sa fie, transformi practic tot universul in care traiesti intr-un inamic cu care organismul tau incepe sa se lupte. Asa-i ca e doar o problema de timp pana cand ajungi la capatul puterilor? De ce sa te ostenesti atat? Invata sa spui lucrurilor pe nume, sa depasesti orice dificultate si sa te bucuri de orice reusita.
  • Preocuparile financiare. Da, sunt multe astfel de preocupari. Dar daca tragem linie peste ele in mod sigur ne vom da seama ca unele nici nu ne apartin si nici nu putem face ceva in privinta lor. De exemplu, daca devii anxios din cauza unei posibile crize financiare nu ti-ai ales bine batalia. Te depaseste cu mult, esti mult prea mic asa incat sa poti face ceva in privinta asta. Dar daca preocuparile tale sunt concrete – locul de munca, banii necesari familiei tale, nevoile personale, etc. s-ar putea sa mai ai o sansa sa le gasesti rezolvare. Dar, chiar si asa, daca te gandesti mereu la finante o sa lasi viata sa treaca pe langa tine. Nu te preocupa de asta tot timpul.

Iata am enumerat primele 6 motive declansatoate de anxietate. Poate ca le cunoasteai pe unele dintre ele. Insa, degeaba cunosti ceva daca nu tragi niciun folos. Reevalueaza-ti viata raportand-o la reperele date mai sus si incepe pas cu pas sa schimbi ceea ce nu este in avantajul tau. In curand vom completa lista de argumente, dar nu trece la pasul II, pana nu ai rezolvat pe deplin pasul I. Mult succes.

Business photo created by jcomp – www.freepik.com