3 lucruri pe care e bine sa le stii inainte sa apelezi la psihoterapie online

Psihoterapia online este un domeniu medical nou, dar in contextul pandemiei care ne conditioneaza deplasarile este mai mult decat binevenita. Anterior crizei apelau la ea persoanele greu deplasabile, care doreau discretie maxima asa incat sa nu fie judecate de societate, persoanele care se aflau departe (in alte localitati) de cabinetul psihologului ales. Daca ai nevoie de sedinte de psihoterapie in perioada aceasta dificila si singura solutie este psihoterapia online e bine sa stii cateva lucruri asa incat sa o poti folosi la maxim. 

Tehnologia: avantaje si dezavantaje

La prima vedere ai zice ca tehnologia performanta de care dispunem ne aduce numai avantaje: primim ajutor fara sa ne deplasam, comunicam instant cu psihoterapeutul, share-uim jurnale si resurse de interes. Dar exista si cealalta fateta: lipsesc indiciile corporale din care cauza trebuie numite starile si emotiile, faptul ca suntem acasa in timpul sedintelor ne predispune la intreruperi si lipsa de concentrare. Mai pot sa apara probleme de natura tehnica: nu te mai poti conecta la internet la ora stabilita, nu stii aplicatia pe care o foloseste psihoterapeutul, comunicarea este defazata tehnic si ai impresia ca celalalt nu-ti da atentie. E necesar sa exprimi foarte precis ce crezi, ce simti, ce nevoi ai. Chiar si atunci cand acestea par neimportante – psihoterapeutul tau trebuie sa le cunoasca asa incat sa conceapa pentru tine cea buna strategie de recuperare.

Disciplina – nu te culca pe-o ureche

Faptul ca esti acasa s-ar putea sa te predispuna la confort si relaxare. Nu mai ai aceleasi emotii si asteptari ca atunci cand mergi la cabinet. Riscul sa nu tii pasul si sa nu-ti faci partea in procedurile de recuperare e mare. Ca sa nu patesti asa, si sa ajungi sa nu mai beneficiezi la maxim de psihoterapia online, e necesar sa faci cateva lucruri. In primul rand, vorbeste cu familia – trebuie sa inteleaga ca ai nevoie de timp pentru tine, ca nu trebuie sa fii intrerupt(a), ca ai nevoie de liniste si ca acest efort e necesar pentru sanatatea ta. E posibil ca terapeutul sa-i ceara si pe membrii familiei la unele sedinte – in functie de problema care necesita recuperare si vindecare. Atunci e necesar ca si ei sa vrea sa participe. Cand psihoterapeutul iti cere sa faci un jurnal, fa-l. Daca iti cere anumite observatii sau teste / confruntari aplica-le intocmai. Daca doar spui ca faci și nu faci, psihoterapia poate continua pana apar rezultate. E necesar sa intelegi ca trebuie sa cooperezi 100%.

Si psihoterapeutul e om

Evident, o sa spui. Dar cum ramane cu nivelul asteptarilor pe care il ai de la acesta? Desigur ca are pregatire in domeniu, atestate, etc. Dar dincolo de toate acestea e vorba de un om. Poate ca e obosit, poate ca ii scapa unele lucruri, poate nu s-a mai confruntat cu o situatie ca cea pe care o expui tu oricata experienta ar avea. Accepta ideea ca nu ai in fata ta un super om cu raspuns la toate dilemele. Raspunsurile si solutiile se obtin prin conlucrarea dintre voi. Psihoterapeutul pune la bataie pregatirea sa de specialitate, implicarea si dorinta de a te ajuta. Tu trebuie sa vii cu dorinta de a te face bine si de a coopera pentru a va atinge scopul. 

Bine de stiut

Pe langa cele expuse mai sus conteaza si metoda terapeutica pe care specialistul ales o foloseste. In mod cert esti interesat(a) de o recuperare rapida, eficienta si care sa te echipeze pentru viitor. Exact asta se obtine prin terapia scurta strategica. Iti recomandam aceasta metoda indiferent care e problema cu care te confrunti. Este eficienta in caz de depresie, anxietate, atac de panica si diverse alte tulburari. Sedintele online se desfasoara la fel ca si cele fata in fata la cabinet. Asa ca ai numai de castigat.