Circula tot felul de informatii cu privire la somn. Fie pe platformele de socializare, fie pe internet, fie in diverse publicatii. Insa, nu toate sunt reale si folositoare. Azi ne vom ocupa de 3 astfel de mituri asa incat sa aflam ce e mai bine pentru sanatatea noastra.

Toata lumea are nevoie de 7-8 ore de somn

Nu toata lumea are nevoie de 7-8 ore. Rimul biologic ne impune practic odihna de 7 ore, dar tinand cont ca nu adormi imediat ce te asezi in pat, timpul total aferent odihnei cotidiene ajunge sa fie de 8 ore. Sunt si persoane care din diverse motive au nevoie de mai multe ore de somn sau de mai putine. Daca fiecare se cunoaste pe sine si se ridica din pat cand e complet odihnit, atunci nici n-ar trebui sa-si bata capul cu numarul de ore dormite. Dar daca in urma unei analize atente a obiceiurilor legate de odihna rezulta ca doarme foarte putine ore noapte de noapte, n-ar fi rau sa consulte un specialist, pentru ca e clar ca undeva organismul are ritmul tulburat. Iar problema trebuie remediata.

Pe masura ce imbatranesti ai nevoie de mai putin somn

Nu, varstnicii au nevoie de acelasi numar de ore de somn ca si adultii. Pe durata copilariei si adolescentei se schimba treptat nevoia de odihna, de la mai multe ore catre mai putine. Dar odata ajuns la maturitate se stabilizeaza si nevoia de odihna. Ea nu se mai schimba dupa aceea cand avansezi in varsta. Deci, lasati-va parintii si bunicii in varsta sa doarma linistiti cat simt nevoia. Daca apare vreo problema sau nevoie specifica, cereti ajutor de specialitate.

Functionezi si cu 5-6 ore de somn pe noapte

Poti sa functionezi, dar numai pe regim de avarie. Si nu pentru o perioada nesfarsita, pentru ca nu rezisti fizic. Din cauza acestui mit multe persoane ajung sa aiba o parere gresita despre odihna si necesitatea ei. Isi construiesc viata pe o risipa de timp. Risipa a timpului de odihna dar nu numai. In acest context rezulta vieti dezorganizate, presarate cu boli diverse, fara prioritati. Poate ca nu ai nevoie sa dormi 8 ore in fiecare noapte, dar cu siguranta ai nevoie de 6-7 ore de somn odihnitor, nu unul superficial si intrerupt de nenumarate ori. Prin cumul, orice ora de nesomn produce vulnerabilitati fizice si / sau emotionale. Sa nu te miri daca te imbolnavesti din orice fleac, pentru ca sistemul tau imunitar e facut praf. La fel e si rezistenta emotionala la stres si surse de anxietate.

Cu alte cuvinte, nu crede chiar tot ce auzi despre somn, dar analizeaza-ti atent propriile nevoi si dormi atat cat ai nevoie. Pune-ti viata in randuiala, daca vrei sa fii sanatos, organizat si fericit.

Man image created by Dragana_Gordic – Freepik.com