Ti se intampla des sa nu poti adormi sau nu poti sa stai adormit? Daca da, e necesar sa-ti evaluezi obiceiurile care afecteaza igiena somnului. Aceasta nu se refera la curatenia din dormitor, desi nici aceasta nu trebuie neglijata, ci la felul cum privesti tu somnul si odihna in general. E necesar sa-ti faci aceasta evaluare inainte sa mergi la specialist si sa ceri tratament pentru imbunatatirea somnului. Pentru ca e posibil chiar sa nu mai ai nevoie de pastile!

Limiteaza activitatile din dormitor

Sunt persoane care nu pastreaza dormitorul pentru odihna sau intimitate. Aduc acolo tot felul de lucruri: televizorul, computerul, corespondenta, echipamentele pentru exercitii fizice, trusa de crosetat, etc. Toate aceste lucruri par inofensive, dar iti muta atentia de la odihna de care ai atata nevoie la orice altceva. Si asta este daunator pentru tine. Fa dindormitorul tau un spatiu placut, ingrijit si rezervat somnului.  

Stabileste un program zilnic de somn

Atunci cand ai un program neregulat de somn, ceasul tau interior – ritmul circadian – este dat peste cap. Adica organismul tau nu mai stie cand trebuie sa doarma si cand trebuie sa stea treaz. Ajuta-ti organismul sa pastreze un ritm normal de odihna si de activitate, dormind mereu in acelasi interval orar. Daca atunci cand te trezesti dimineata stai la lumina puternica sau chiar in soare stralucitor te va ajuta sa-ti reglezi ceasul interior. Nu taragana lucrurile amanand sa te ridici din pat. Asa nici nu te odihnesti si nici nu te apuci de treaba aferenta zilei. Asta este reteta pentru dezastru. Daca te ridici din pat indata ce te-ai trezit iti ajuti organismul sa doarma atunci cand esti in pat si sa stea treaz atunci cand te misti si ai nevoie sa fii activ.

Serveste o cina usoara

Impune-ti ca masa de seara sa fie una usoara si sa contina anumite mancaruri care ajuta la inducerea somnului si la o odihna buna peste noapte. Organismul tau are nevoie de triptofan, care este un aminoacid, de melatonina si de serotonina. Oricat de mult ti-ar placea, nu consuma cantitati mari de hrana la cina. Risti sa ai probleme de digestie si sa nu mai poti dormi deloc. Iar in ziua urmatoare sa fii cumplit de obosit dupa o noaptea nedormita si plina de disconfort.

Adio cafea dupa amiaza

Poate ca n-ai stiut dar cafeina ramane in organismul tau pana la 12 ore. Adica, daca bei o cafea la 12 ziua, efectul ei este inca resimtit de organismul tau la miezul noptii atunci cand cu siguranta incerci sa dormi. Asa ca mai bine consuma o cafea buna dimineata si renunta la orice contine cafeina de la pranz incolo. Tine cont ca si cafeaua decofeinizata inca pastreaza o doza de cafeina! Nu te juca cu somnul tau, pentru ca e foarte important. Cafeina afecteaza atat cantitatea de somn cat sin calitatea somnului.

Desigur ca unele lucruri le stiai deja. Daca nu stiintific vorbind, macar din analiza propriului organism. Te rugam sa le iei in serios, pentru ca odihna cotidiana este mai importanta decat crezi. O noapte alba poate vulnerabiliza organismul la tot felul de boli, mai ales de la varsta adulta incolo. Invata sa ai grija de tine si fii perseverent.

Background photo created by senivpetro – www.freepik.com