Chiar daca esti o persoana atenta si informata despre atacul de panica si despre tulburarea de panica e posibil sa nu stii unele lucruri. Pentru ca suntem de parere ca sunt importante, le enumeram mai jos impreuna cu cateva detalii si speram ca-ti vor fi de ajutor in gestionarea bolii tale sau a cuiva drag tie. 

  1. Atacul de panica se poate petrece chiar si cand dormi. Desi pare ciudat ti se poate intampla sa ai un atac de panica in timp ce dormi si sa te trezesti intr-o stare de spaima coplesitoare. Dupa aceea, peste zi, sa ai o senzatie de epuizare si de somnolenta. Atacul de panica noaptea in somn este o forma de care toti ar fugi daca ar putea. Se intampla acest lucru din cauza creierului care nu-si inceteaza activitatea cand dormim, ci doar se reduce. O astfel de experienta te poate marca pe viata si poate conduce la tulburari de somn (sa nu poti adormi de frica unui nou atac). 
  2. Atacul de panica se poate petrece chiar si daca nu ai Tulburare de panica. Desi atacul de panica este un simptom al tulburarii de panica, el poate avea loc si in asociere cu alte boli psihiatrice. Poate fi voba de tulburari anxioase (fobii, stres post-traumatic, depresie, tulburare bipolara, etc.). E necesar un diagnostic atent asa incat lucrurile sa nu fie confundate. Chiar daca unele tratamente sunt similare. 
  3. Alimentatia si sportul pot influenta mult atacul de panica. Stilul de viata al celor expusi la atac de panica conteaza mult in gestionarea bolii. Un stil de viata sanatos, cu sport cotidian si mancare atent aleasa inseamna ca si simptomele bolii scad considerabil. Stresul si tensiunile ar trebui indepartate sau reduse cat de mult posibil. Studiile facute in domeniul alimentatiei si a influentei pe care o are asupra tulburarilor anxioase sustin ca persoanele afectate de panica nu ar trebui sa consume cofeina, alcool si monoglutamat de sodiu. Acesta din urma este un produs chimic care se regaseste in multe produse din comert. Cititi etichetele cu mare atentie. 
  4. Atacul de panica se poate petrece atunci cand te astepti dar si cand nu te astepti. Partea cea mai suparatoare pentru un suferind de panica este ca atacul apare si atunci cand se asteapta (de exemplu, daca stie ca se sperie de inaltimi) dar si cand nu se asteapta. Practic, poate fi luat oricand prin surprindere si nimanui nu-i place sa simta ca pierde controlul propriei vieti. Din cauza bolii poate ajunge sa fie pus in situatii jenante fata de tot felul de persoane. 
  5. Fobiile de evitare iti cresc riscul de atac de panica. Unele fobii genereaza comportamente de evitare. De exemplu, teama de inaltimi genereaza o modificare compotamentala la bolnav care va ajunge sa evite orice loc inalt de teama ca nu cumva sa-si manifeste frica sau panica si sa ajunga intr-o situatie delicata. La fel se intampla si cu teama de zbor, bolnavul ajunge sa nu mai vrea sa se urce intr-un avion. Din pacate, orice evitare te face si mai vulnerabil la problema pe care o ai. Una din formele de recuperare pe care le aplica psihoterapeutii este confruntarea cu propria frica. Evident, intr-un mediu controlat asa incat bolnavul sa nu fie niciodata intr-un risc real. 

Ne dorim ca aceste scurte explicatii sa te ajute sa intelegi mai bine situatia in care te afli tu sau cineva drag si sa contribuie la recuperarea ta sau a lui/ei deplina. Multa sanatate!

Woman photo created by dashu83 – www.freepik.com