Majoritatea persoanelor care sufera de depresie sezoniera stiu care este perioada in care ei sunt vulnerabili. Unii sunt vulnerabili iarna, altii sunt vulnerabili vara (mai rar). Sunt si persoane care primavara si toamna sunt afectate de un fel de astenie, de epuizare fizica si/sau emotionala vecina cu depresia. Daca e prima oara cand ti se intampla, daca tocmai ti s-a pus acest diagnostic, trebuie sa stii ca starile pe care le ai sunt ciclice si le poti preintampina. Le poti diminua efectele pana la disparitie. Iata ce puteti face ca sa va simtiti mai bine. 

Psihoterapie preventiva

Urmeaza o perioada grea pentru tine? Nu sta fara sa faci nimic. Plansul de mila nu te ajuta deloc. Dimpotriva. Contacteaza-ti psihoterapeutul si reluati sedintele de recuperare. Daca inca nu ai un psihoterapeut, e un moment bun sa cauti unul cu care rezonezi, cu care te intelegi bine si cu ale carui metode terapeutice poti avea rezultate bune. Daca nu reusesti din prima, nu fii ingrijorat. Incearca pana gasesti persoana potrivita. 

Alatura-te unui grup de suport

In majoritatea oraselor exista grupuri de suport pentru suferinzii de depresie. Ele se organizeaza de catre specialisti in domeniu in spitale, centre medicale de recuperare sau de cercetare, in cabinete individuale. Poti gasi si tu un astfel de grup de suport. Atat specialistii care le organizeaza cat si cei care participa itipoti fi de un real folos. Faptul ca nu esti singur cu suferinta ta iti da putere sa te lupti, sa o combati. Experienta lor referitoare la boala te poate ajuta pe tine sa scurtezi calea pana la recuperare completa si sa nu recazi in depresie asa cum se intampla cu aproximativ 50% dintre pacienti. Nu te speria, aduna-ti puterile si lupa, cere ajutor de cate ori simti ca esti depasit(a) de probleme sau de anumite situatii. 

Alimentatie sanatoasa si sport

Stii ce se spune? “Esti ceea ce mananci”. Si daca stai putin si te gandesti iti dai seama ca e adevarat. Poate ca pana acum n-ai avut timp de tine, poate ca ai muncit mult si nu ti-a mai ramas energie pe care s-o investesti in sanatatea ta. Reorganizeaza lucrurile: munceste mai putin si ai grija de tine mai mult. Analizeaza ce mananci si e potrivit pentru tine. La nevoie, cere ajutorul unui dietetician. Nu neaparat ca sa slabesti sau ca sa te ingrasi, ci ca sa afli mai precis ce trebuie sa consumi pentru a fi sanatos/sanatoasa. Si desigur, nu neglija activitatile fizice in natura. E mare nevoie de ele zi de zi. Nu te inchide in sala de sport crezand ca asta e de ajuns. E nevoie sa te vada soarele si sa respiri aer curat in timp ce te misti. 

Expunere prelungita la lumina

O sa te intrebi ce inseamna expunere prelungita la lumina. Inseamna sa folosesti orice zi insorita ca sa petreci cat mai mult timp afara, in natura. Chiar si in casa, poti sa folosesti mai mult lumina artificiala. Renunta la becurile obisnuite si  foloseste unele cu lumina puternica sau cu lumina colorata (culorile vii schimba starea de spirit). La nevoie se poate apela la centre specializate in terapia cu expunere la lumina. Exista desigur studii facute de specialisti care sustin aceasta forma terapeutica. Tarile europene nordice o folosesc mult si eficient. 

Intareste relatiile cu cei dragi

Relatiile bune cu cei dragi sunt cele care ne ajuta sa ne pastram echilibrul emotional atat in perioade bune cat si in cele rele. Daca pana acum n-ai realizat acest lucru, grabeste-te sa te aproprii de familia ta, de prietenii pe care ii ai de multa vreme si in care poti avea incredere deplina. Uneori si colegii de munca sau de scoala pot sa fie foarte importanti in recuperarea din depresie. Foloseste orice ajutor care ti se ofera, orice sfat sau vorba buna. Socializeaza, bucura-te sa fii impreuna cu toti acestia. Ei reprezinta tot atatea maini de ajutor pentru tine si pentru sanatatea ta. Merita sa investesti in aceste relatii. 

Woman photo created by pressfoto – www.freepik.com