Anxietatea nu afecteaza doar o persoana dintr-un cuplu sau dintr-o familie. Afecteaza pe toata lumea, in diverse feluri. Uite cum poti sa-ti dai seama daca partenerul tau are axietate chiar daca inca nu a fost la specialist sa-i puna diagnosticul. Si ce poti face tu ca sa-l ajuti si sa reveniti amandoi la o viata normala.

  1. Nu mai sunteti… pe aceeasi pagina. Ai senzatia ca atunci cand vorbiti parca vorbiti in alta limba, pentru ca nu mai rezonati unul cu celalalt. Se intampla asta pentru ca tu vorbesti logic iar partenerul
  2. Partenerul evita anumite locuri sau situatii.  Evitarea este cheia anxietatii. Aceasta poate produce o prapastie intre voi. Este necesar ca anxiosul sa se confrunte cu cauza anxietatii sale. Altfel vei ajunge ca tu sa faci mereu lucruri in locul sau si sa nu-ti convina.
  3. Sunt obosit inseamna de fapt Mi-e frica. Anxietatea este obositoare, atat pentru anxios cat si pentru cei din jurul sau. Dar daca mereu primesti acelasi raspuns e foarte posibil sa fie doar o scuza. Suferinzii de anxietate sociala se tem mereu sa nu faca ceva jenant in public.
  4. Anxietatea are o componenta fizica. Multe persoane isi resimt frica in stomac, piept sau gat. Atacurile de panica sunt infricosatoare din cauza senzatiilor puternice pe care le simt anxiosii. Insa, ele sunt de scurta durata. Ai rabdare cu partenerul, da-i timp sa inteleaga ca nu se afla in pericol imediat.
  5. Nu vezi decat varful aisbergului. Cel mai probabil partenerul tine pentru sine partea cea mai grea a anxietatii. Este o capcana din care nu poate iesi. E posibil sa se teama ca te pierde daca iti spune tot.
  6. Pastrati-va calmul. Asta ajuta. Atunci cand partenerul este stresat din cauza bolii nu ajuta deloc sa te stresezi si tu. Sa-i copiezi practic comportamentul anxios. Intelege ca e o boala si ca bolnavul trebuie tratat cu rabdare si compasiune.
  7. Gaseste o cale sa va conectati. Aminteste-ti cand ti-a fost frica foarte tare ultima oara. Inmulteste senzatia cu 10. Asa se simte partenerul anxios mereu. Empatizeaza cu partenerul, asta va deschide o cale de comunicare intre voi.
  8. E bine sa-l sustii. E posibil ca partenerul sa se simta rusinat de anxietatea de care sufera. Sustine-l si incurajeaza-l sa depaseasca orice piedica si orice frica. Nu-i spune niciodata ca e bine sa ramana in starea in care se afla.
  9. E posibil sa aiba nevoie de ajutorul unui specialist. Ni se intampla tuturor ca ocazional sa fim anxiosi. Dar cand anxietatea tulbura viata si relatiile unei persoane, e vremea sa cereti ajutor de specialitate. Este o boala tratabila si partenerul se poate recupera total din ea.
  10. Invata sa te opresti si sa spui NU. Ti se intampla si tie ca partenerul sa te tot atraga in vagauna lui “dar daca…”? Sa-ti ceara sa-i canti in struna ca si cum fricile lui chiar ar fi intemeiate? Aici trebuie sa spui NU. Sa nu-l incurajezi in niciun fel.

Anxietatea nu este o boala usoara nici inainte si nici dupa ce a fost diagnosticata. Presupune efort de recuperare din partea anxiosului dar si din partea celor din preajma lui. Insa, este o boala tratabila, pacientul se poate recupera pe deplin. E vorba doar de o perioada de efort si tratament (medicamente si psihoterapie) prin care trebuie sa treceti impreuna. Boala nu este un prilej de separare sau de abandon. Ci unul in care sa arati iubire, rabdare si sustinere. Va merita.

Background photo created by freepik – www.freepik.com