Persoanele care sufera de anxietate depasesc cu greutate anumite perioade din an.  Primavara este un sezon de trecere de la un comportament mai protector cu propria persoana la unul mai deschis, mai predispus la petrecut timp afara, in natura. Tot primavara se petrec si anumite dezechilibre minerale in organism care afecteaza modul in care ne comportam. 

Practic, orice lucru marunt care se petrece in perioada de sensibilitate crescuta poate deveni un factor declansator al anxietatii. 

Unele persoane cu anxietate isi doresc:

  • Sa nu se schimbe niciodata nimic, zilele pe care le traiesc sa fie mereu la fel. Ei cred ca in acest fel au un oarecare control asupra propriei vieti.
  • Sa nu mai observe daca persoanele din jurul lor ii percep ca fiind diferiti.
  • Sa nu aiba responsabilitati, pentru ca asta genereaza o presiune pe sistemul lor nervos.
  • Sa nu-si mai sarbatoreasca si ziua de nastere in perioada asta, daca se poate.

 

Anxietate – metode de combatere, inainte de a cere ajutor specializat:  

1. Fa mai mult sport & iesi in natura

Stim ca e mai usor de zis decat de facut, totusi, asta nu inseamna extenuare. Daca mergi la 1-2 ori la sala pe saptamana ar trebui sa fie suficient. Iti vei consuma energia in mod constructiv si te va ajuta sa nu te mai gandesti la factorii declansatori de anxietate. Iesirea in natura are si ea un rol important: in parc, in excursie la munte, etc. In ritmul propriu, fara presiuni. Renunta la masina si mergi mai mult pe jos acolo unde ai nevoie sa mergi. Cauta pe internet programe de miscare pe care le poti aplica la tine acasa. Renunta la folosirea tehnologiei si intalneste-te cu cei dragi fata in fata.

2. Dormi mai mult

Somnul este esential pentru o buna functionare a organismului. Si chiar daca pana acum nu te-ai gandit la asta, este foarte probabil ca si tu sa dormi cu cel putin 2-3 ore mai putin decat ar trebui. Privarea de somn este o problema care conduce la multe afectiuni psihologice. Printre primele care se manifesta sunt formele de anxietate. Daca iti e greu sa te odihnesti cu ceva ore mai devreme decat ai obisnuit pana acum, poti sa consumi un ceai, sa faci o baie odihnitoare si calda, etc. Orice iti usureaza calea catre o odihna eficienta si ceva mai indelungata decat pana acum.

3. Petrece timp cu tine insati/insuti

Este un privilegiu pe care nu-l avem prea des din cauza vietilor aglomerate, aflate mereu in mare viteza. Asa ca atunci cand vine primavara si poate ai putin mai mult timp liber, bucura-te sa petreci timp cu tine. Sa iti faci ordine in ganduri, sa intelegi mai bine ce se intampla cu tine si cu viata ta. Nu ca o forma de judecare si de evaluare. Ci ca o forma de a invata cum sa te simti bine cu tine, sa inveti sa te apreciezi. Sa faci cumva ordine in propria personalitate.

4. Alimentatie corecta

Vei spune ca acest lucru e de la sine inteles. Nu, nu este. Toata lumea stie ca trebuie sa aiba grija la alimentatie si isi planifica diete odata cu venirea primaverii, insa putini reusesc. Raman multa vreme sub influenta meselor imbelsugate de Craciun si Revelion. Pana la urma, o perioada scurta de disciplina alimentara nu e ajuta decat… pe o perioada scurta de timp. Daca vrei sa fii sanatos si sa arati bine trebuie sa pastrezi mereu echilibrul in alimentatia ta. Iar lucrul acesta ar trebui sa-l faci mereu, nu doar intr-o anumita perioada din an. Te vei bucura sa vezi ca si silueta ta va fi mult mai supla si mai placuta. Nu uita sa te lasi de fumat. Si asta te face predispus la anexietate. 

5. Fa ordine in casa si in lucrurile personale

Arunca din casa orice obiect care nu-ti mai trebuie. Foloseste-te de curatenia de primavara ca de un pretext bun. Anxietatea se declanseaza si atunci cand te vezi inconjurat(a) de tot felul de lucruri si esti prea obosit(a) ca sa le dai la o parte. La gunoi cu ele! Pastreaza totul in ordine, numai ce-ti trebuie. Daca efectiv ai lucruri bune care nu-ti mai trebuie, doneaza-le cuiva caruia ii sunt de ajutor. Asa te vei bucura ca ai facut o fapta buna. De fapt doua: traiesti intr-o casa ordonata si vesela + ai ajutat un om care poate nu-si permite respectivul obiect donat.

6. Adopta un animal de companie  

Sunt multe persoane care au animale de companie si care nu mai sufera de afectiuni psihologice. Simpaticele animale te inveselesc, te ajuta sa ai un program disciplinat, sa ai noi motivatii pentru a desfasura diverse activitati (de ex. catelul te scoate in parc si atunci cand e foarte frig si ai sta cuibarit in casa sorbind o cana de ceai). Daca nu poti adopta un animal pe termen lung, poti face asta pe termen scurt. Poate iti ajuti un prieten plecat in vacanta.  

7. Ai grija de sanatatea ta

Daca esti mereu ocupat(a) si contra cronometru cel mai probabil ai ratat o gramada de examene anuale de sanatate. Fa-ti programare la medicul de familie, fa-ti analize si vezi exact cum stai. Daca ti se da un tratament, abordeaza-l cu seriozitate. Daca stai putin si de gandesti iti dai seama ca problemele de natura fizica sunt strans legate de cele de natura psihologica. Esti un complex de factori! E important sa ii stii si sa ii poti gestiona rezonabil pe toti.

8. Descopera noi atractii in viata

Sunt situatii in care schimbarea mediului de viata e de mare ajutor pentru o stare de spirit echilibrata. Gasim o anumita placere in lucrurile noi, ne redau forta si eficienta, ne alunga gandurile negre. Gandeste-te daca nu cumva e si asta o solutie de aplicat in cazul tau. Un nou serviciu, o noua locuinta – poate intr-un cartier mai aproape de parc si spatii verzi.

9. Placerea lecturii & diverse hobby-uri

Iti amintesti ca in copilarie citeai destul de mult si te bucurai de fiecare carte ca de o adevarata aventura? Ai putea sa repeti figura. Alege carti placute, pozitive, care sa te intereseze cu adevarat (nu doar sa le citesti pentru ca sunt la moda). Sau… Ai putea incepe un curs de modelaj in lut, croitorie, actorie sau poate unul de limbi straine. Sunt atat de multe lucruri frumoase din care poti sa alegi.

10. Nu-ti risipi emotiile

Pune pret pe emotiile tale, nu le risipi si nici nu le darui oricui. Evita emisiunile TV cu continut negativ, filmele de groaza, nu te mai implica in orice lucru. In acest fel nu poti ajunge decat la epuizare interioara. Si chiar de asta nu ai nevoie acum.

Daca aceste metode practice nu dau rezultate in viata ta, atunci poate ca ar trebui sa-ti faci programare la un cabinet psihologic. O mana de ajutor va fi binevenita.

 

 

Programeaza-te la cabinet

Campurile marcate cu * sunt obligatorii