Atacul se panica se poate petrece oricand si oriunde. Tocmai de asta e si atat de inspaimantator. Vrei sa ai o viata normala, sa faci si tu ce fac toti ceilalti si te pomenesti ca ai o criza si ca toata lumea din jur se uita la tine ca la … urs, neintelegand ce-ai patit. Si tu vrei sa iesi in oras sa vezi decoratiunile, sa cumperi cadouri si bunatati, sa te intalnesti cu prietenii si rudele, sa petreci si sa te bucuri. Ar fi normal sa fie asa, dorinta pe care o ai e absolut fireasca. Numai ca boala pe care o ai te impiedica sa traiesti asa cum iti doresti. Ce poti face ca sa gusti si tu macar putin din bucuria si efervescenta Sarbatorilor? 

 

Facem impreuna cu tine un exercitiu de empatie si iti propunem cateva cai de iesire din impas. Esti gata?

Nu neglija medicatia si sedintele de psihoterapie. E posibil sa fii tentat sa nu te mai duci la psihoterapie in perioada asta aglomerata. Nu e indicat sa faci asta. Tine-te de tratament asa cum ti-a fost recomandat. Stii si tu ca daca il urmezi riscurile aparitiei unei crize scad simtitor. Vei putea sa te controlezi mai bine si sa depasesti momentele delicate daca ai grija de tine. 

Gaseste-ti un prieten cu care sa poti iesi in oras si care sa-ti cunoasca boala. Nu e toata lumea la fel de deschisa sa cunoasca situatia unui bolnav de atac de panica. Dar daca ai gasit un om care te intelege si incearca sa te ajute, pastreaza-l langa tine. Faceti planuri impreuna si iesiti la plimbare sau la cumparaturi impreuna. Spune-i cum te simti in caz de criza si ce-ar putea sa faca pentru tine ca sa te ajute daca va fi nevoie. Pana la urma, dureaza doar cateva minute si insotitorul nu face mare lucru. Iti da putina apa si te incurajeaza. 

Intareste legaturile cu familia si prietenii. Familia si prietenii sunt importanti in fiecare zi, am fi mai saraci fara ei si cu viata mai searbada. Investeste cat de mult poti in a avea relatii bune si constante. Asa te vei bucura si mai mult cand in perioada Sarbatorilor veti fi impreuna. 

Evita intervalele orare aglomerate din magazine sau din oras. Nimanui nu-i place sa se calce pe picioare cu altii prin magazine, stand la cozi interminabile sau sa fie blocati in trafic la ore de varf. Daca nu e necesar sa muncesti sau sa mergi la scoala (din cauza bolii sau pentru ca esti in vacanta) iesi din casa cand orasul e mai liber. Iti va fi mai usor si va scadea riscul aparitiei unei crize. 

Organizeaza o petrecere la tine acasa si invita cativa oameni empatici, cu care sa te intelegi bine chiar si in caz de criza. E adevarat ca ti-ar placea sa iesi in oras la o petrecere, dar in situatia de fata e mai bine ca o organizezi la tine acasa sau un casa cuiva drag care vrea sa imparta cu tine efortul de organizare si sa va bucurati impreuna. Nu invita pe oricine, ci doar pe aceia carora le poti spune situatia ta fara sa rada, fara sa faca misto, dispusi sa asculte, sa invete si sa ajute cand e nevoie. Poate vor fi putini oameni la petrecerea ta, dar vor fi aceia care conteaza.

Nu-ti propune sa faci mai mult decat poti duce. Perioada Sarbatorilor e aglomerata si obositoare. Fa o lista cu ce conteaza pentru tine si limiteaza-te la atat. Nu te epuiza fizic si sufleteste cu tot felul de lucruri. Si, la nevoie cere ajutor de la cei dragi. 

Daca inca lucrezi, ia-ti cateva zile de concediu. Odihna in plus te poate ajuta. De obicei firmele dau cateva zile libere cu ocazia Craciunului si Anului Nou. Si n-ar fi neobisnuit daca ai mai cere 2-3 in plus din concediul tau de odihna. Ti-ar prinde bine odihna in plus si ti-ai permite sa te organizezi mai bine in ceea ce e important sa faci. Daca si psihoterapeutul tau are concediu in perioada asta, roaga-l sa-ti permita sa pastrati legatura via telefon sau internet. Iti va face bine iar pentru el/ea n-ar fi un efort prea mare. Vei avea o stare de siguranta si de confort de care chiar te vei bucura. 

Incearca sa aplici aceste recomandari si sa te bucuri si tu de Sarbatori asa cum se cuvine. Ar fi bine daca ai tine un jurnal al acestei perioade asa incat anul urmator sa stii mai precis la ce te poti astepta si cum poti combate eventualele probleme. Cunoaste-te mai bine si cere ajutor atunci cand e nevoie.