Furia este o emotie pe care o simtim cu totii in diverse circumstante. Problema in privinta ei este ca se cronicizeaza si tinde sa devina exploziva. Intr-o astfel de situatie genereaza probleme de sanatate dar si in legatura cu persoanele din jur. Ce e bine e ca poti sa controlezi aceste porniri furioase prin cateva metode care s-au dovedit eficiente. Persoanele mai temperamentale spun adesea ca intensitatea furiei este prea mare pentru ca ele sa o poata controla. Acesta este un proces de durata dar autocontrolul se poate invata. Mai ales atunci cand constientizezi ca iti faci rau tie si celor din jur. 

Ce crede societatea despre furie

  • Nu tine furia in tine: acumularea furiei in interior te transforma intr-adevar intr-o bomba cu ceas. Dar asta nu inseamna ca de cate ori ceva te infurie trebuie sa te si exprimi instantaneu.
  • Daca esti furios impui respect: nu impui respect astfel. In acest fel nu faci decat sa indepartezi oamenii din preajma ta si nu trece mult timp pana cand te vei pomeni singur.
  • Autocontrolul inseamna sa suprimi o emotie normala: chiar si atunci cand emotia este normala este necesar sa o treci prin filtrul gandirii cu care esti inzestrat. Asta inseamna autocontrol: sa intelegi ce se intampla, de ce si ce poti face asa incat sa gestionezi situatia civilizat.   

Ce poti distruge daca exteriorizezi furia:

  • Este afectata sanatatea ta fizica si emotionala: atunci cand iti manifesti furia se petrec adevarate revolutii in organismul tau si in starea emotionala pe care o ai. Ceva care se tot repeta ajunge sa slabeasca anumite resorturi interioare.
  • Distruge relatiile interumane: este de asteptat ca un om furios sa-i indeparteze pe cei din jurul lui. Acestia pot fi membri ai familiei, prieteni, cunostinte. Ba chiar si colegi de serviciu.
  • Furiosul incepe sa aiba probleme in cariera: multe lucruri care au legatura cu cariera si succesul profesional au legatura si cu interactiunile dintre oameni. Daca acestea sunt parazitate de furie nu au cum sa mai fie eficiente.

Cum poti sa ajungi la autocontrol

  • Afla ce anume te infurie: pot fi lucruri concrete, de natura imediata, lucruri de care iti amintesti, ceva care iti justifica furia.
  • Analizeaza-te: cum te comporti cand te infurii? Constientizeaza ce se intampla cu tine cand te infurii. Furia are o “fata” urata. S-ar putea sa-ti fie rusine, sa nu-ti placa de tine asa cum esti cand esti furios.
  • Afla cum poti sa te linistesti: oricare ar fi situatia exista modalitati prin care te poti linisti. Poate ca la unii functioneaza cand beau un ceai aromat, la altii cand sunt lasati in pace, la altii cand asculta 5 minute un anumit tip de muzica.
  • Gaseste cai de exprimare a furiei in mod sanatos: daca te simti tensionat si nu vrei sa-ti exprimi sentimentele si starile in mod agresiv, le poti exterioriza prin activitati sportive, ore suplimentare de somn, etc.

Daca nu reusesti sa te lamuresti de unul singur, e recomandat sa consulti un psihoterapeut care te va ghida pe calea catre recuperare. Daca situatia treneaza de ceva vreme, ia masuri pentru sanatatea ta. Chiar daca nu ti se pare neaparat ca ai o problema ca esti furios (toata lumea se infurie, nu-i asa?). Iti dorim recuperare rapida. 

 

Programeaza-te la cabinet

Campurile marcate cu * sunt obligatorii