Doi specialisti americani in problemele somnului ne recomanda cateva trucuri care sa ne ajute sa ne intelegem mai bine nevoile in privinta odihnei de noapte si sa putem gestiona mai bine somnul.

Scapa de obiceiurile proaste

Cu totii am avut nopti cand n-am putut sa dormim din cauza gandurilor. Exista o multime de motive pentru care nu vine somnul – poate ca ai baut cafea sau bauturi cofeinizate prea tarziu spre seara sau pentru ca te-ai uitat la ecranul laptopului ore intregi. Nu ti-ai acordat ragaz inainte de culcare. Acestea sunt lucruri pe care trebuie sa le tii minte daca vrei ca urmatoarele nopti sa fie unele mai bune.

„Este foarte frecvent ca oamenii sa spuna ca sunt obositi fizic, dar de fapt nu isi pot linisti mintea, pentru ca sunt foarte incantati sau ingrijorati de ceva”, spune James Findley, specialist in problemele somnului la Universitatea din Pennsylvania.

Fa o lista de sarcini

„Preocuparile mentin oamenii treji si nici macar nu trebuie sa fie ingrijorari negative”, spune specialistul. „Ar putea fi ceva pozitiv pe care il planificati, ca o excursie sau un eveniment mare, cu multe lucruri pe care trebuie sa ti le amintesti.” Ca sa nu-ti strice somnul de peste noapte, incearca sa faci o lista de treburi pentru a doua zi. Vei fi mult mai linistit stiind exact ce ai de facut si ca toate treburile vor fi facute bine si la vreme.

Da-te jos din pat

“Daca nu poti sa dormi este o idee proasta sa ramai in pat”, spune Cormac O’Donovan, specialist in neurologie. “Acesta s-ar putea sa te faca sa asociezi patul si dormitorul cu insomnia si ingrijorarile. Astfel problema poate deveni mai grava in timp. Daca incerci sa dormi si creierul nu te lasa, s-ar putea sa fie prea devreme pentru aceasta. Nu toata lumea are nevoie de 8 ore de somn pe noapte. Unii se odihnesc 6-7 ore. Analizeaza-ti nevoile in privinta somnului asa incat dimineata sa nu te trezesti obosit” spune dr. O’Donovan

Citeste o carte buna

Daca nu poti dormi din cauza gandurilor, le poti distrage cu o carte care merita citita. Dar nu una excesiv de dinamica, pentru ca va fugi somnul din cauza… intrigii.  Deoarece ecranele digitale pot intrerupe somnul, specialistii recomanda distragerea ori de cate ori este posibil. Poti sa citesti 20-30 minute in pat, dar daca tot nu te ia somnul e bine sa te dai jos si sa continui sa citesti in alta parte pana cand simti ca esti gata pentru somn.

Dupa cum vezi nu e nimic complicat de facut dar aceste lucruri care par minore te ajuta sa dormi bine noaptea, sa te trezesti odihnit dimineata si sa-ti faci bine treaba in cursul zilei fara sa fii excesiv de preocupat sau ingrijorat. Chiar se poate sa-ti schimbi obiceiurile rele cu unele bune daca iti doresti cu adevarat.

People photo created by jcomp – www.freepik.com