Pentru cei afectati de atac de panica e important sa stie cum sa se raporteze la situatia lor. Sa stie ce sa faca indiferent unde se afla atunci cand debuteaza atacul de panica. Iata cateva recomandari pe care le poti pune in practica oriunde. Singura conditie este sa ai un mod de viata sanatos si sa stii exact cum stai din punct de vedere medical – fizic si psihic.

Atacul de panica poate fi controlat

  1. Controleaza-ti respiratia. E important ca atunci cand se declanseaza atacul de panica sa incerci sa respiri cat mai uniform si mai linistit. In acest fel ii spui organismului ca totul e bine. Treptat si bataile alerte ale inimii vor scadea pana la un nivel normal.
  2. Retrage-te intr-un loc linistit. Gaseste un astfel de loc cat de repede. Poate fi toaleta de la munca, o banca in parc, un birou gol. Ai nevoie de cateva minute in care sa fii singur(a) si linistit(a) sau impreuna cu cineva care iti intelege suferinta si iti poate da o mana de ajutor (un pahar cu apa, o pastila, o vorba buna, etc.)
  3. Gandeste-te la ceva relaxant. Impune-ti sa te gandesti la ceva frmos si placut. Poate la destinatia din ultima vacanta, poate la o reusita memorabila de care chiar te-ai bucurat, de un moment placut din viata ta. In acest fel gandul tau se muta de la spaima la ceva placut si starea ta se va schimba.
  4. Relaxeaza-ti muschii progresiv. Atunci cand se declanseaza atacul de panica se petrece si o incordare musculara la nivelul intregului corp. Si foarte probabil iti dai seama. Ia loc pe un scaun, canapea, banca si relaxeaza-ti musculatura. Gandeste-te treptat la fiecare zona musculara si simte cum lucrurile revin la normal.

Alte lucruri de folos

  1. Cunoaste-ti starea medicala. E un aspect foarte important. Daca tu stii ca nu ai alte probleme medicale si ca singurul care iti da batai de cap e atacul de panica atunci te raportezi diferit la el. Vei fi in control.
  2. Aminteste-ti ca trece in cateva minute. De obicei atacul de panica dureaza cateva minute. Daca ai mai trecut prin asa ceva stii ca… trece. Da, nu e placut, dar sigur trece. Nu-i permite sa lase urme adanci in viata ta. 
  3. Traieste sanatos. E important sa intelegi (si sa intelegem cu totii) ca felul in care traim influenteaza starea de sanatatea pe care o avem. Renunta la fumat, la alcool, la cafea, dormi noptea si pune-ti viata in randuiala. Cu cat faci asta mai repede cu atat vei trai mai sanatos restul vietii tale.

In concluzie

Merita sa mentionam ca atunci cand o persoana este diagnosticata cu anxietate si atac de panica in mod implicit i se recomanda si recuperare prin psihoterapie. Nu poti redeveni sanatos fara aceasta. Asa ca daca te-ai multumit sa iei pastile si ai sperat ca nu e nevoie si de psihoterapie, te-ai inselat. Contacteaza un specialist chiar acum, daca tii cu adevarat la sanatatea ta.

Medical image created by Freepik