Insomnia este o afectiune raspandita, care poate fi pasagera sau repetitiva. Cauzele care provoaca insomnia sunt dintre cele mai diverse si despre ele vom discuta in randurile care urmeaza.

Insomnia – cauze pe care nu le poti controla

  • Cauze traumatice. Atunci cand treci printr-o trauma este explicabil sa nu poti dormi prea bine. Dar de la o stare temporara explicabila, poti ajunge la insomnie cronica, pentru ca aceasta afectiune “prinde usor radacini” din cauze asociate carora abia daca le dam importanta. Cauzele traumatice pot fi: accidente, decese, despartiri, boli acute, operatii, etc.
  • Sforaitul partenerului. Chiar daca pare un motiv superficial pentru unii, spune-i asta cuiva care n-a mai dormit bine de cativa ani din cauza ca partenerul sforaie. Ce poti face daca omul a incercat tot felul de remedii dar in continuare sforaie? Riscul sa ajungi la insomnie de lunga durata si sa ai toata viata perturbata din cauza asta e mare.
  • Calatorii frecvente si munca in ture. Daca faci des calatorii intercontinentale, fusul orar e posibil sa-ti produca probleme. Dupa fiecare calatorie ai nevoie de cel putin 1 zi de adaptare. Munca in ture, mai ales in tura de noapte nu numai ca iti strica programul de somn dar iti perturba metabolism foarte grav. Fereste-te pe cat posibil de munca de noapte, pentru ca aceasta iti va transforma noaptea in zi si invers. Vei incepe sa te ingrasi foarte mult si vei ajunge la grave probleme ale somnului.

Insomnia – cauze mai usor gestionabile

  • Medicamentele. Sunt situatii in care ne sunt prescrise anumite medicamente care au ca reactie secundara insomnia. Daca asa stau lucrurile, e necesar sa consulti medicul de familie. Se poate schimba prescrierea asa incat sa te faci bine dormind bine. Nu e ceva imposibil, trebuie doar sa ceri ajutor.
  • Contextul nefavorabil. E posibil sa ai casa amplasata intr-o zona galagioasa (langa un restaurant, de exemplu), sa bata lumina in fereastra dormitorului tau, sa fie foarte cald sau foarte frig. Sau sa fii consumat hrana greu de digerat la masa de seara. Toti acesti factori iti perturba somnul mai mult sau mai putin.
  • Munca la computer. Majoritatea activitatilor dintr-un birou au loc la computer. Adica, la munca pe computer. In pauza pe telefon sau tableta. In autobuz pe telefon sau tableta. Acasa la laptop sau computer. Practic esti obosit intelectual mai mult decat ai crede. Limiteaza orele in care esti in fata unui ecran prestand o activitate. Nu suntem conceputi sa stam atat de mult cu ochii in ecrane. Iesitul in natura si timpul liber au rostul lor in economia sanatatii noastre cotidiene.

Calitatea vs cantitatea

Pe langa toate acestea mai conteaza cate ore dormi pe noapte si cat de bine. Daca pe durata a 7 ore de somn intr-un interval adecvat te trezesti de 3 ori, deja nu mai inseamna ca ai un somn bun. Daca ai cosmaruri care te trezesc brusc si apoi nu mai poti adormi inseamna ca ai acumulat multe ore de somn pe minus. Ora de culcare si de trezire e si ea importanta. Se spune ca orice ora petrecuta activ dupa ora 23 este de fapt o ora de otrava pentru organismul tau. E mai bine pentru organismul tau sa te culci devreme si sa te trezesti devreme, decat sa te culci tarziu si sa te trezesti tarziu.

Daca ai probleme cu somnul analizeaza serios cauzele mentionate mai sus si fa putina ordine in propria viata. Daca nu reusesti de unul singur, cere ajutor la cabinet. O sa vezi ca orice efort depus merita rezultatele pe care le vei obtine.  

Programeaza-te la cabinet

Campurile marcate cu * sunt obligatorii