Cresterea social media a insemnat ca noi, ca populatie globala, suntem mai conectati decat am fost vreodata. Cu toate acestea, dependenta noastra de social media poate avea un efect daunator asupra sanatatii mintale. Platformele de socializare pot avea beneficiile lor, dar utilizarea lor prea des te poate face sa te simti din ce in ce mai nefericit si mai izolat pe termen lung. Valul constant al fotografiilor perfect filtrate care apar pe Instagram bat stima de sine a multora, in timp ce verificarea obsesiva a feedului de pe Twitter chiar inainte de culcare ar putea contribui la o calitate slaba a somnului. Iata sase moduri in care media sociala v-ar putea afecta negativ sanatatea fara sa va dati seama.

Stima de sine

Cu totii avem nesigurante, unele despre care vorbim deschis si altele pe care preferam sa tinem secrete. Cu toate acestea, sa te compari cu altii de pe retelele de socializare, nu este deloc sanatos pentru ca incepi sa te indoiesti de tine insuti. Un studiu realizat de Universitatea din Copenhaga a constatat ca multe persoane sufera de „invidie pe Facebook”, cei care s-au abtinut sa foloseasca platforma s-au simtit mai multumiti de viata lor.

„Atunci cand sentimentul de valoare este bazat pe modul in care ne descurcam in raport cu ceilalti, ne plasam fericirea intr-o variabila care este complet in afara controlului nostru”, a explicat Dr. H. Bono, autorul studiului „When Likes aren’t Enough” din publicatia Health. E necesar sa deveniti mai constienti de timpul pe care il petreceti parcurgand profilurile online ale altor persoane in loc sa va concentrati mai mult asupra dvs. si sa va cresteti increderea in sine.

Conexiunea umana

Este important pentru noi sa putem comunica si sa simtim forta conexiuni personale unul cu celalalt. Totusi e greu sa facem acest lucru atunci cand suntem lipiti de ecrane. Devenim familiarizati cu fatadele digitale ale prietenilor nostri decat cu persoanele din viata reala. Stina Sanders, un fost model care are 107.000 de urmaritori pe Instagram, a explicat cum uneori, social media o face sa se simta ca si cum ar fi fost parasita.

„Stiu din experienta ca pot deveni anxioasa cand vad fotografiile prietenului meu la o petrecere la care nu m-am dus, iar acest lucru ma poate face sa ma simt destul de singura”, a spus ea pentru publicatia The Independent. Un studiu publicat in American Journal of Epidemiology care a evaluat 5.208 de subiecti a descoperit ca utilizarea regulata a Facebook a avut un impact negativ asupra starii de bine a unei persoane.

Memoria (Amintirile)

Retelele de socializare pot fi minunate cand vrem sa revedem evenimentele din trecut. Cu toate acestea, pot denatura modul in care iti amintesti anumite aspecte ale vietii tale. Multi dintre noi suntem vinovati ca petrecem prea mult timp incercand sa facem fotografia perfecta a unei minuni in loc sa ne bucuram de ea privind-o cu ochii nostri. „Daca ne indreptam toata atentia catre capturarea celor mai bune fotografii pentru admiratorii nostri din retelele de socializare, vom fi mai putin disponibili pentru a ne bucura de alte aspecte ale experientei in timp real”, a spus dr. Bono. Folosirea excesiva a telefoanelor si platformelor de socializare ne submineaza de fapt fericirea pe care am putea s-o simtim. Fie si numai ocazional. 

Somnul

A dormi suficient este foarte important. Cu toate acestea, multi dintre noi ne folosim telefoanele chiar si cand suntem pregatiti pentru culcare.

„Anxietatea sau invidia provocate de ceea ce vedem pe social media ne tine creierul in alerta impiedicandu-ne sa adormim”, a explicat dr. Bono. „In plus, lumina de pe dispozitivul nostru mobil aflat la doar cativa centimetri de fata noastra poate suprima eliberarea de melatonina, un hormon care ne ajuta sa ne simtim odihniti.” Incercati sa va stabiliti o regula stricta de a nu folosi telefonul timp de cel putin 40 de minute inainte de a merge la culcare si veti vedea asta va face diferenta in calitatea somnului.

Intervalul de atentie

Trebuie sa tineti cont si de masura in care creierul dvs. este capabil sa se concentreze complet atunci cand va treziti din somn. Cantitatea de informatii disponibile este incredibil de mare si, multumita retelelor de socializare, acum este si foarte usor de accesat. „Social media ofera divertisment instantaneu, cu acces facil”, a spus dr. Bono. Faceti-va in program cotidian si selectati informatiile de pe platformele de socializare. Nu va lasati luati de val. 

Sanatatea mintala

Nu numai ca media sociala a dovedit ca provoaca nefericire, dar poate duce si la dezvoltarea unor probleme de sanatate mintala, cum ar fi anxietatea sau depresia atunci cand sunt folosite prea mult sau fara prudenta. In martie 2018 a fost realizat un studiu pe 1000 de tineri si 41% dintre ei au declarat ca platformele de socializare ii fac sa se simta anxiosi, tristi sau deprimati. Ben Jacobs, un DJ care are peste 5.000 de urmaritori pe Twitter, a decis sa ia pauza de Twitter in ianuarie 2016 si a gasit pauza cu adevarat benefica. „Twitter ma facea sa ma simt nelinistit pentru ca ma preocupa sentimentele miilor de straini cu care interactionam”, a spus el. „De cand cu pauza de platforma, am avut un cap mai limpede si mult timp pentru alte lucruri, cum ar fi citirea unei carti” 

O mica schimbare v-ar putea face bine

Nu e necesar sa renuntati complet la platformele de socializare dar este necesar sa va impuneti niste limite de utilzare a lor. Faceti-va un program folositor, comunicati eficient cu cine e cazul, cititi informatii utile si apoi redirectionati timpul catre alte activitati utile – odihna, relationare cu cei dragi, educatie, etc.