Terapia comportamentala cognitiva poate fi utilizata pentru a trata astrafobia. „Terapia cognitiva comportamentala este eficace deoarece recalifica subconștientul pentru a scapa de gandurile negative prin modificarea perceptiilor conștiente”, spune Dr. Manavitz specialist american in fobii.

Terapia comportamentala cognitiv

In terapia comportamentala cognitiva, terapeutul poate incuraja persoana care participa la sedinta sa pastreze un jurnal de anxietate, spune dr. Hirsch. In jurnal, persoana poate nota cand vine o furtuna si se ascunde in dulap. Cand crede ca se va intampla ceva teribil (fulgerul loveste casa sau un copac cade peste casa). Apoi, terapeutul si pacientul vor examina impreuna gandurile negative. „Persoana incepe sa vada ca fricile pe care le are sunt irationale. Acest mod negativ de gandire este treptat inlocuit cu o gandire bazata pe fapte si dovezi, care ajuta persoana sa-și gestioneze fobia” spune dr. Hirsch.

Terapia prin expunere si tehnicile de relaxare

Terapia prin expunere este de asemenea utila, spune dr. Hirsch. „Prin terapia de expunere, persoana poate viziona videoclipuri cu furtuni sau poate asculta sunete  de tunete”, spune Dr. Hirsh.

Tehnicile de respiratie și relaxarea progresiva a mușchilor pot fi utile in tratarea astrafobiei.

Ce poti sa faci

Nu te uita mereu la aplicatiile meteo. Incerca sa te limitezi la verificarea vremii dimineata, pentru a te putea imbraca in mod corespunzator.

Solicita o trimitere la un specialist in evaluarea si tratarea fobiilor. Sau cere ca terapeutul sa-ti faca o vizita la domiciliu in timpul unei furtuni, astfel incat sa poti exersa respiratia profunda si sa primesti consiliere in timpul unei furtuni reale.

Aplicatiile de sanatate mintala sunt si ele de folos. Exista aplicatii (in engleza) care ofera sesiuni de terapie, tehnici de relaxare ghidata și care iti permit sa iti jurnalizezi temerile. Cere sprijinul celor dragi atunci cand e furtuna si spune-le cum te simti si la ce te gandesti. Asa reduci anxietatea suplimentara.

In mod surprinzator, nici macar constientizarea raritatii mortii prin trasnire (lovitura de fulger) nu va diminua frica irationala a unui bolnav. „In timpul unei furtuni, pentru a te calma, vorbeste la telefon, „sfatuiește dr. Hirsh. Prinde bine sa-ti reamintesti de cate ori ai fost acasa singur(a) in timpul unei furtuni și nu s-a intamplat nimic rau.

Daca ai aceasta fobie din copilarie probabil ca va fi mai greu sa o depasesti. Dar daca ai deschidere spre tratament vei ajunge cu siguranta la vindecare. Iar furtunile nu vor fi decat evenimente meteo, nicidecum tulburari in viata ta.