In calitate de parinte, este posibil sa fiti familiarizati cu anxietatea anticipatorie, chiar daca nu ati auzit termenul pana acum. Anxietatea anticipativa este ceea ce se petrece cand copilul se teme cateva saptamani ca va merge la vaccin, dar cand vine ziua si e la medic se poarta ca un campion. „Despre ce era vorba?”, te intrebi.  

La fel ca noi, copiii si adolescentii au o anxietate anticipata, care este raspunsul normal al organismului la amenintarile care cred ei ca urmeaza sa le suporte. Inainte de un eveniment important, copilul sau adolescentul dvs. poate fi un pachet de nervi. El anticipeaza nevoia de a se proteja de amenintare sau de pericol. Desi acest sistem este esential pentru supravietuirea noastra atunci cand exista o amenintare sau un pericol real, devine o mare problema atunci cand pericolul nu exista.

Cand iese la iveala anxietatea anticipativa:

  • Inscrierea la facultate sau universitate
  • Participarea la concursuri diverse(sportive, arte, etc.)
  • Intalnire, aniversare sau petrecere
  • Intrarea intr-un club sau echipa
  • Angajarea sau mutarea la un loc nou de munca
  • Inceperea scolii
  • Sustinerea de teste, proiecte si rapoarte orale

Anxietatea anticipativa este un factor care contribuie la atacurile de panica la tinerii care sufera de tulburari de panica. Atacurile de panica sunt rezultatul unei erori de interpretare a senzatiilor pe care le percep. De exemplu, un tanar poate crede ca o crestere a ritmului cardiac inseamna ca are un atac de cord. Drept urmare, el anticipeaza cel mai rau rezultat, scanandu-si constant corpul dupa senzatii care ar putea semnala un alt atac.

E important sa ajuti copilul si adolescentul sa recunoasca si sa abordeze anxietatea anticipativa. Cele mai multe dintre exemplele pe care le-am mentionat au loc pe tot parcursul vietii.

Iata o lista a strategiilor care va pot ajuta:

  • Copiii mici nu trebuie anuntati de un eveniment cu cateva saptamani inainte, tocmai ca sa nu declansati anxietatea anticipatorie. Dar nici sa-i anuntatim cu o ora inainte de eveniment. Cateva zile, poate o saptamana ar cel mai indicat interval.
  • Ajutati copiii sa vada aspectele pozitive si distractive ale evenimentului si sa inteleaga ca ingrijorarea ii determina sa se concentreze numai asupra aspectelor infricosatoare si sa uite totul despre cele distractive. Subliniati factul ca e necesar un echilibr.
  • Amintiti-i copilului sau adolescentului ca senzatiile fizice pe care le simte sunt inofensive. E un mecanism protector al organismului care a suferit o alarma falsa, deoarece nu exista pericol.
  • Invatati-l pas cu pas, prin experimentare si informare asupra conditiei pe care o are sa se raporteze la forma de anxietate pe care o are.

Chiar daca anxietatea anticipatorie este mai des intalnita la copii si tineri, ea este prezenta si la adulti mai ales in situatiile complet noi sau pe care cu alte ocazii nu le-a putut gestiona. Daca situatia nu se poate depasi in cateva saptamani prin forte proprii, apelati la un specialist in terapie strategica asa incat sa va recuperati in cel mai scurt timp. Fie copil, fie adult.

People photo created by yanalya – www.freepik.com