Cauzele anxietatii nu sunt pe deplin cunoscute desi se fac multe cercetari in domeniu. Din acest motiv devine dificil de prevenit, pentru ca nu stii exact ce te-ar putea afecta. Chiar si asa, sunt cateva lucruri pe care le poti face si care sa contribuie semnificativ la distantarea ta de anxietatea care iti intoarce viata pe dos.

Interventia timpurie

Multi adulti diagnosticati cu anxietate recunosc ca anumite simptome le au inca din copilarie. Deci, si copiii pot avea aceasta suferinta dar cel mai adesea este trecuta cu vederea, catalogata fiind ca “imposibila”. O afectiune netratata in copilarie se accentueaza la varsta adulta si devine mai greu de tratat si de recuperat din ea. Deci, ca parinti, fiti vigilenti si la primele semne de anxietate a copiilor, cereti pentru ei ajutor de specialitate.

Reducerea stresului

La orice varsta suntem interesati de metode la indemana de reducere a stresului. Probabil ca cele mai eficiente sunt cele care implica iesirea in natura, activitatile sportive si cele de tip hobby. Adica, presupune sa ne organizam programul cotidian asa incat sa mai avem timp si de ele. E buna si folositoare munca, studiul, treburile gospodaresti, etc. dar pe langa ele trebuie sa invatam si sa ne odinim activ, facand lucruri placute care ne detensioneaza intreg organismul.

Hrana sanatoasa

Felul in care ne hranim este si el important.  Cu cat este mai sanatoasa hrana cu atat ne ajuta mai mult sa ne simtim bine si sa avem o viata echilibrata. Insa, e greu sa faci acest lucru. Incepi sa obosesti citind etichetele produselor pe care le cumperi, sa numeri caloriile si sa te tot cantaresti ca nu cumva sa variezi prea mult in greutate. Adevarul e ca daca atat intelegi prin hrana sanatoasa risti sa te stresezi foarte tare din cauza asta si sa mai adaugi un motiv la cauzele care provoaca anxietatea.

Hrana sanatoasa si viata echilibrata sunt formate dintr-un complex de factori. Formeaza-ti niste principii de alimentatie si de viata si nu te abate de la ele. E posibil ca uneori sa mai mananci si chimicale si ocazional sa mai pui 1-2 kg pe tine, dar vei fi relaxat(a) si vei trai frumos. Unele lucruri se regleaza din mers.

Tine un jurnal pentru a preveni anxietatea

Sa tii un jurnal poate fi o metoda foarte buna de a-ti monitoriza starea de spirit, lucrurile care te preocupa sau ingrijoreaza si cum s-au rezolvat treptat toate lucrurile. Te ajuta sa te cunosti mai bine si astfel sa poti prevedea cum vei reactiona intr-o situatie mai delicata. E adevarat, presupune sa acorzi timp periodic pentru a nota ceva in jurnalul tau dar chiar merita efortul. Merita sa scrii dar merita si sa recitesti ce-ai scris dupa o perioada. E ca si cum te pui pe tine insati (insuti) in oglinda ca sa vezi mai bine care este situatia in care te afli.

Evita substantele nesanatoase

Tutun, alcool, droguri, medicamente, cafea, stimulante… si lista poate continua! Toate acestea pot produce predispozitii la anxietate, depresie sau la boli organice. Te conduc la dependente, la sensibilitati de care e tare greu sa scapi. Asa ca, daca poti, cel mai simplu este sa le eviti. Sau macar sa fii atent la cantitatile pe care le consumi. Dar cum limitele si cantitatile se tot ajusteaza, cel mai bine e sa le scoti din aria ta de interes. Daca vrei cu adevarat sa ai o viata sanatoasa si sa previi aparitia bolilor psihice.

 

Daca nu ai reusit sa previi anxietatea e vremea sa ceri ajutor de specialitate. Sa urmezi tratamentele medicamentoase, psihoterapia de recuperare si sa faci parte dintr-un grup de sprijin. Chiar daca esti intr-o situatie grea acum, ea se poate imbunatati vizibil cu putin ajutor.

 People image created by Yanalya – Freepik.com