Daca pornesti de la premisa ca nu poti face mare lucru pentru tine pentru ca oricum atacul de panica este coplesitor, te inseli mult. Sunt lucruri pe care le poti face asa incat sa-ti usurezi situatia. Unele sunt chiar simple dar au efecte importante.

Informeaza-te!

Cu cat cunosti mai multe lucruri despre boala de care suferi, cu atat iti e mai usor sa te raportezi la ea. Sa te intelegi pe tine mai bine si sa gasesti solutii practice la starile si neputintele tale temporare. Citeste despre anxietate, panica, relatia cu alte boli, preventie, tratamente, recomandari practice de la diversi specialisti cu experienta in domeniu. Fiecare om reactioneaza diferit la boala si cu cat stii mai multe despre aceasta cu atat gasesti calea mai potrivita pe care sa mergi si care sa-ti scurteze durata recuperarii.

Spune adio tigarilor, cofeinei si alcoolului 

Daca spui ca nu vezi legatura dintre aceste stimulante si boala de care suferi nu faci decat sa refuzi un ajutor. O sa fie greu sa te lasi de ele, e adevarat! Dar nu e imposibil. O faci pentru sanatatea ta si poti primi ajutor asa incat sa reusesti. Trebuie sa fii atent ca poti gasi cofeina in tot felul de produse si alcool chiar si in dulciuri. Stai departe de orice forma de stimulante. Mai mult, ai grija la unele medicamente care sau aceste efecte. Nu consuma decat ce-ti recomanda specialistul pe care l-ai consultat. Nu lua nimic dupa ureche.

Invata sa-ti controlezi respiratia

O sa spui ca sigur nu iei lectii de yoga. Si chiar nu e vorba de acest lucru. Daca inveti sa-ti controlezi respiratia inseamna ca vei putea controla si atacul de panica atunci cand se va declansa. Daca pe durata atacului tu respiri calm si ritmic, fara acele manifestari care seamana cu atacul de cord, vei depasi mult mai usor criza. Vei controla tu atacul, nu el pe tine. Starea de coplesire nu va mai fi prezenta. Atacul va capata o fata mai … “umana”. Nu te vei mai speria la gandul ca vei avea un nou atac.

Alte lucruri de folos

  • Invata tehnici de relaxare. Relaxarea poate sa fie una musculara sau psiho-emotionala. Ai nevoie de ambele forme de relaxare, mai ales pe durata atacului de panica. Daca inveti sa le controlezi, vei trece mai usor prin criza. Panica va deveni controlabila. Vei evita hiperventilatia si crampele muscular.
  • Pastreaza legatura cu familia si prietenii. Sentimentul de izolare poate sa-ti accentueze panica asa ca e bine sa-ti faci un obicei din intalnirile fata in fata cu cei dragi. Doar la telefon sau pe internet nu e de ajuns. Nu pot face mare lucru pentru tine daca sunt mereu la distanta.
  • Fa sport regulat. Acesta ajuta la conditia fizica, la echilibru emotional si te elibereaza de stres si anxitate. Mai bine sa faci sport regulat (oricare) decat sa faci crize de panica regulat, nu-i asa?
  • Odihneste-te. Somnul odihnitor este un bun remediu atat pentru afectiuni fizice cat si pentru cele psihoemotionale. Asa ca fa-ti un program eficient de somn si odihna activa. Zi de zi si noapte de noapte. Chiar ai nevoie.

 

Nu te descuraja daca n-ai sa poti sa ajustezi totul din mers, in scurt timp. Obiceiurile vechi se schimba greu. Cere ajutor daca nu poti singur, pentru ca aceasta este calea pe care trebuie sa mergi pentru a-ti recupera sanatatea.

Coffee image created by Freepik