Fie ca se datoreaza vecinilor sau sforaitului partenerului, aproape toata lumea a experimentat cel putin cateva nopti de nesomn. Daca lucrezi de noapte, privarea de somnul odihnitor de noapte poate avea ca rezultat mai mult decat pleoape grele in ziua urmatoare. „Somnul nu este un lux, este o necesitate”, spune Michelle Drerup, specialist american in medicina somnului. „Orele de somn pierdute contribuie la un deficit de sanatate mai mare decat iti dai seama.”

Iata cea mai inspaimantatoare parte: nu este nevoie sa te tot rasucesti de pe o parte pe alta in fiecare noapte pentru a experimenta efectele negative pe termen lung asupra sanatatii din cauza privarii de somn. 16 studii despre somn au constatat ca mai putin de 6-8 ore de somn pe noapte poate creste riscul de deces precoce cu pana la 12%.  

Oboseala

Daca esti epuizat, vei incerca sa dormi de cate ori poti si oriunde. Asta inseamna ca  poti sa te trezesti in locuri neasteptate daca de exemplu adormi in autobuz sau in alt mijloc de transport. “Creierul are nevoie de somn pentru a-si consolida memoria, pentru a procesa emotii si pentru a face un pic de „curatenie”, prin sistemul nervos central, dupa o zi aglomerata „, spune psihiatrul Alex Dimitriu, specialist in psihologia somnului. „Cel mai evident semn al privarii de somn este oboseala si somnolenta excesiva in timpul zilei. Aceasta din urma este tendinta de a adormi in orice interval de inactivitate”.

Ce sa faci? Ai nevoie de o cantitate masiva de cafea pentru a supravietui. „Folosirea excesiva a cafeinei poate masca adesea privarea de somn, asa ca merita sa luam in considerare cat de multa cafeina are nevoie cineva sa se simta bine in timpul zilei”, spune Dimitriu. Daca esti un consumator de cafeina, incearca sa nu depasesti patru cesti de cafea pe zi.

Modificari ale dispozitiei

Dupa ce ai petrecut toata noaptea uitandu-te la tavan e clar ca dispozitia nu are cum sa fie una buna. „E primul lucru pe care il resimti daca esti lipsit de somn”, spune Drerup. Insuficienta somnului duce la cresterea nivelului de cortizol, cunoscut sub numele de hormon de stres. „Un somn bun, in mod natural, reduce nivelul de cortizol din corp”, spune medicul. Pentru a iesi din aceasta situatie fa-ti un program de somn si zi de zi treste-te la aceeasi ora. De asemenea, trebuie sa lucrezi mai mult dimineata.

Crestere in greutate

Observi cum cresterea numarului de gustari de peste zi are legatura cu oboseala? Ei bine, exista un motiv hormonal pentru aceasta: lipsa de somn poate duce la un nivel redus de leptina, hormonul care te face sa te simti satul, spune medicul Christopher Hollingsworth. Nivelul redus de leptina te face sa te simti ametit si mai atras de alimente cu multe calorii, ceea ce inseamna ca ai multe sanse de a te ingrasa, spune Hollingsworth.

Halucinatii

„Privarea extrema de somn este o metoda de tortura si de interogare, pentru ca descompune psihicul uman”, spune Alex Dimitriu. Halucinatiile pot incepe in jurul orei la care in mod normal ar fi trebuit sa mergi la culcare sau sa te trezesti. Acestea sunt cunoscute sub numele de halucinatii hipnagogice si hipnopompice si pot lua adesea forma unor adevarate halucinatii – oameni, sunete, viziuni – nu doar iluzii „, spune medicul. Pot sa apara si alte „tulburari neurologice”: vederea incetosata, pierderi de memorie, etc.

Boli de inima

Unul dintre riscurile de sanatate ale deficitului de somn este hipertensiunea arteriala. Privarea de somn poate contribui la un risc crescut de atacuri de cord si batai neregulate ale inimii. Cercetari recente efectuate de Societatea Europeana de Cardiologie au aratat ca barbatii de varsta mijlocie care dorm 5 ore sau mai putin pe noapte au risc dublu de „eveniment cardiovascular major” in urmatorii 20 de ani in comparatie cu cei care dorm 7-8 ore.

Testosteron si libidou scazut

Lipsa de somn poate afecta si nivelul de testosteron. Intr-un studiu efectuat in Statele Unite participantii care dormeau cinci ore pe noapte timp de o saptamana aveau nivelul seric de testosteron redus. Acesta „poate cauza libidou redus”, spune Zembroski, medicul care a coordonat studiul. Un alt studiu a indicat ca privarea de somn a determinat formarea unui numar mai mic de spermatozoizi si motilitatea spermei este afectata. Deci dauneaza fertilitatii de cuplu.

Timp de reactie redus

Nu este doar imaginatia ta: chiar esti mai lent cand esti obosit. „Privarea de somn poate provoca un sentiment de dezorientare si confuzie in care nu putem spune unde suntem”, spune Zembroski. „Privarea de somn in forma grava poate reduce si timpul de reactie”. Un studiu din 2017 privind efectul privarii de somn asupra tinerilor soferi a spus ca somnolenta este „cauza principala a accidentelor rutiere”.

Dupa cum vezi nu este deloc de joaca cand vine vorba de privarea de somn. Daca ai aceasta suferinta de ceva vreme, ia masurile care se impun pentru recuperarea ta. Cere si ajutor de specialitate. Vei scurta timpul de recuperare si vei afla lucruri interesante despre tine si despre raportarea ta la somn.

People photo created by prostooleh – www.freepik.com