Cofeina isi pierde eficacitatea atunci cand sunteti in permanenta lipsa de somn, sustine un nou studiu prezentat la o conferinta a Academiei Americane de Medicina pentru Somn si a Societatii de Cercetare pentru Somn.

Un studiu: cu si fara cofeina

In cadrul studiului, cercetatorii au restrictionat doua grupuri de participanti la 5 ore de somn in fiecare noapte timp de 5 zile. Un grup a primit 200 de miligrame de cafeina – cam cat e intr-o cafea mica de la Starbucks – de doua ori pe zi, in timp ce celalalt grup a luat o pastila placebo. In timpul primelor doua nopti de somn defcitar, persoanele care au primit cofeina au fost mai alerte, aveau o dispozitie mai buna si au avut rezultate mai bune la testele de raspuns fizic decat cei cu placebo.

Dar, in a treia noapte, grupul cu cafeina nu a prezentat o diferenta semnificativa de vigilenta si performanta in comparatie cu grupul cu placebo. Ba chiar s-au raportat senzatii de frustrare si enervare.

Efecte si concluzii

Cercetatorii nu sunt siguri de ce efectele cofeinei apar dupa ce se doarme putin timp de cateva zile. Presupun ca are loc urmatoarea situatie: atunci cand cofeina se combina cu chimicalele de tip receptor din creier te face sa te simti mai alert. Dar cand dormi continuu mai putin decat trebuie, corpul omenesc produce mai multa adenozina. Si este posibil ca aceste molecule sa impinga cofeina departe de receptori, impiedicand astfel efectele lor stimulative, spune autorul principal al studiului, tracy Jill Doty, doctor in stiinte la institutul de Cercetari Walter Reed. “Sunt necesare mai multe cercetari pentru a determina daca cresterea dozei de cofeina poate ajuta?”, spune ea.

Prea multa cofeina

Dar daca ajungeti sa consumati prea multa cofeina – odata ce ati trecut de 400 mg pe zi – cresteti sansele de a simti efecte secundare negative, cum ar fi iritabilitatea si agitatia. “Cel mai bine este sa lasi organismul sa se recupereze cu ajutorul unui somn de 7-8 ore pe noapte”, spune Tom Balkin, doctor in medicina si specialist in problemele somnului. Si un pui de somn va poate ajuta in caz de somnolenta si declin al vigilentei datorate lipsei de somn.

Un pui de somn folositor

Fundatia National Sleep recomanda episoade scurte de somn de 20 – 30 de minute pentru un impuls in ceea ce priveste energia si performanta. Daca dureaza mai mult poate provoca inertie de somn – perioada de tranzitie fizica a corpului in stare de trezire, care de multe ori va face sa va simtiti ametiti. De asemenea, trebuie sa aveti grija ca acest pui de somn sa nu se petreaca prea tarziu in timpul zilei pentru ca din cauza lui nu veti mai domi noaptea.

Business photo created by jcomp – www.freepik.com